چهارشنبه ۱۳ آذر ۱۳۸۷ - ۱۸:۱۴
۰ نفر

حسین محمد پور زرندی*: زمانی که در سال 85 تصمیم گرفته شد که حسابداری نقدی به حسابداری تعهدی تغییر یابد، تمام مقدمات فراهم شد تا بودجه شهرداری نیز از اول سال 87 عملیاتی شود.

با عملیاتی شدن حسابداری تعهدی و بودجه عملیاتی در شهرداری تهران، تمام پیش‌فرض‌های قبلی درخصوص بودجه نقدی شهرداری تهران از بین رفت و سرفصل جدیدی در شفاف‌سازی نظام مالی آغاز شد.

از آنجا که بودجه سال 87 با 2700 میلیارد تومان غیرنقد و 3650 میلیارد تومان نقد بسته شد و به دلیل آنکه تفکیک نقد و غیرنقد در بودجه برای اولین بار در شهرداری تهران اتفاق می‌افتاد، لذا تحقق کامل این امر نیازمند آموزش‌های لازم به معاونین مالی و اداری تمامی واحدهای شهرداری اعم‌از مسئولان بودجه سازمان‌ها، شرکت‌ها و مجموعه‌های مختلف بود که این آموزش‌ها از اواخر سال گذشته آغاز و تا امروز برگزار شده است؛

اما این تفکیک باعث شده تا بسیاری از دست‌اندرکاران به‌خوبی فرق بین بودجه نقد و غیرنقد را درک نکنند. از سوی دیگر، با توجه به وابستگی درآمدهای شهرداری به درآمدهای غیرپایدار یعنی ساخت و ساز باعث شده تا افزایش و کاهش ساخت روی درآمدهای شهرداری اثرگذار باشد اما شهرداری تهران با تدوین درآمدهای پایدار و تصویب آن توسط شورای اسلامی شهر تهران سعی نموده تا این نوسانات را در کنترل خود داشته باشد. از سوی دیگر، درآمدهای شهرداری از محل ساخت و ساز تاکنون نسبت به مدت مشابه در سال قبل حدود 20 درصد افزایش داشته است.

این آمارها به‌خوبی نشان می‌دهد بحران مالی که اخیراً در رسانه‌ها منعکس شده است، واقعی به‌نظر نمی‌رسد اما در عین حال با پیدایش بحران مالی در جهان و اثرات آن روی اقتصاد ایران، کمیته پیشگیری آثار بحران مالی بر اقتصاد شهر و همچنین کمیته وصول مطالبات معوقه بنا بر پیشنهاد معاونت مالی و اداری با دستور شهردار محترم تهران تشکیل شده   تا به‌خوبی هر تغییری در درآمدهای شهرداری را تحت‌نظر داشته باشد.

اگرچه رکود در بخش مسکن طی ماه‌های اخیر به‌وجود آمده است اما رونق بی‌سابقه آن طی ماه‌های اولیه سال، این کاهش را پوشش داده است.

از سوی دیگر، اجرای به‌موقع پروژه‌ها طبق برنامه به‌خوبی نشان می‌دهد که شهرداری تهران از کمبود نقدینگی در رنج نیست. بیش از 85 درصد از درآمدهای  غیر نقدی و 75 درصد درآمدهای نقدی شهرداری تهران نسبت به بودجه سال گذشته، محقق شده است. 

این درآمدها در پایان سال 100 درصد محقق خواهد شد. بخشی از درآمدهایی که تاکنون محقق نشده چک‌هایی بوده که افراد بابت بدهی خود به شهرداری داده بودند و در موعد مقرر وصول نشده است که با پیگیری‌های به‌عمل آمده و شرایط لازم برای وصول آن در حال انجام است.

به هر حال این جنبش بزرگ که شهرداری در سال 87 آغاز کرده، به‌طور حتم با مشکلاتی از نظر استقرار و فرهنگ‌سازی همراه خواهد بود اما این مشکلات نمی‌تواند مانع خدمات‌رسانی به شهروندان تهرانی شود.

* معاون اداری مالی شهرداری تهران

کد خبر 70017

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز